این آموزش برای استفاده مشتریان دفتر توسعه‌فردی / برنامه‌ریزی یکماهه نوشته شده است و شما به احتمال خیلی زیاد مشتری این دفتر بوده‌اید. به شما تبریک می‌گویم که تصمیم گرفته‌اید زندگیتان را تغییر دهید. این نمودار برای اولویت‌بندی کارهای شما طراحی شده است.

اسم ریس‌جمهور پیشین آمریکا “دوایت آیزنهاور” بود؛ ایشون تو مدیریت زمان استعداد خاص داشتند و روزی در یکی از سخنرانی های خودشون ماتریسی رو برای مردم معرفی کردن که امروزه ما با اسم ماتریس آیزنهاور می‌شناسیمش؛ این ماتریس چیز خیلی پیچیده‌ای نیست ولی خیلی خفنه اگه بتونیم درکش کنیم و تو زندگیمون ازش استفاده کنیم.

آیزنهاور معتقد بود که مشکلات ما دو دسته هستن: فوری و مهم. او بیان کرد که “مشکلات فوری هیچ وقت مهم نیستند و مشکلات مهم هیچ گاه فوری نیستند” که بر مبنای این حرف، این ماتریس به چهار قسمت تقسیم شد. استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر نیز به این ماتریس اشاره می‌کنه و خیلیا این ماتریس رو با ماتریس استفان کاوی نیز میشناسن، چون بعد چاپ کتاب، این ماتریس به معروفیت حداکثری رسید.

خب برگردیم به ماتریسمون و به کالبد شکافی هر بخش بپردازیم.

کارهای غیرفوری و مهم: این بخش، بخش مهمی است که باعث میشود فرق افراد موفق با دیگران مشخص شود؛ خیلی از ما کارهایی را به بعدا معکول میکنیم که مهم هستند ولی فوریت ندارند و میشود در زمان دیگری نیز به آنها بپردازیم ولی به دلایل مختلف و اهمال کاری آن هارا به بعدا موکول میکنیم و بعدا نیز فراموش میکنیم. در صورتی که این کار ها میتوانند تاثیرات بسیار مثبتی در زندگی ما داشته باشند. 

به عنوان مثال: ورزش کردن، یادگیری مطالب جدید، برنامه ریزی بلند مدت، تعمیر ماشین و…

کارهای غیرفوری و کم اهمیت: بدترین دسته بندی، این دسته از کارهایمان هستند که هیچ تاثیر مثبتی بر زندگیمان ندارند ولی گاها خیلی از زمانمان را درگیرش میکنیم و هیچ بازخورد مثبتی از آن نمیگیریم، بیشتر جنبه سرگرم کننده دارند برایمان و ما انسان ها عاشق سرگرمی هستیم تا از زیر سختی کار در برویم.

به عنوان مثال: فضای مجازی (چک کردن پست و استوری)، صحبت و بحث با دوستان، بازی، سریال و…

کارهای فوری و مهم: کارهایی که در این دسته مینویسیم کارهایی هستند که هم اهمیت بالاتری دارند و هم فوریت بالایی، یعنی کارهایی هستند که باید هم به آنها توجه کنیم و جدی بگیریمشان و هم زمانی را برای آنها اختصاص دهیم. اگر این کار هارا سست بگیریم و یا زمان کمتری را برایشان صرف کنیم، به احتمال زیاد کیفیت کار افت میکند.

به عنوان مثال: جلسات کاری مهم و حساس، تصادف یکی از آشنایان یا دوستان، آخرین مهلت ارسال پایان نامه، آخرین مهلت پرداخت مالیات و..

کارهای فوری و کم اهمیت: این دسته شامل کارهایی است که باعث میشود زمانمان پر شود و همیشه دغدغه شلوغ بودن سرمان را داشته باشیم ولی راندمان کاریمان رو به کاهش باشد.  خیلی از ماها به این دسته اهمیت زیادی قائل هستیم ولی برای رشد و ترقی ما به سمت اهداف خود مانعی بزرگ هستند.

به عنوان مثال: قرار تفریحی با دوستان، حضور جانشین شما در جلسه، پاسخ به ایمیل و پیامک و…