اوایل دهه 60 میلادی بود که شخصی به اسم آلبرت هامفری یه استراتژی واسه خودش طراحی کرد که کارهای خودشون رو در دانشگاه استنفورد آمریکا ارزیابی کنه و دلایل شکستشون رو بفهمه؛ او اسم این تکنیک رو SOFT گذاشت. مدت ها گذشت و در سال 1964 میلادی تو یه سمیناری در سوئیس که در مورد برنامه ریزی بلند مدت برگزار شده بود، این مدل با اسم SWOT معرفی شد.

آنالیز سوات چیز خیلی پیچیده ای نیست و میشه به راحتی عوامل درونی و عوامل بیرونی مربوط به یه موضوع رو داخلش بنویسیم و ازش به نفع خودمون استفاده کنیم. ما تو این ماتریس عوامل رو به دو گروه درونی و بیرونی و در دو حالت سازنده و مخرب دسته بندی میکنیم.

نقطه قوت رو با حرف S نشون میدیم که مخفف کلمه STRENGTHS هستش، این پارامتر حالت سازنده عوامل درونی هستش و ما در این قسمت نقاط قوت خودمون رو ارزیابی میکنیم و با رقبای خودمون مقایسه میکنیم. اگه بخوام بیزینسی و استارت آپی بگم ما تو این قسمت مزیت رقابتی خودمون رو مینویسیم.

نقطه ضعف رو با حرف W نشون میدیم که مخفف کلمه WEAKNESSES هستش و برخلاف نقطه قوت این پارامتر حالت مخرب عوامل درونی هستش که به بررسی اشکالات و ضعف های خودمون میپردازیم. بعد کشف این موارد میتونیم ازشون برای ارتقا و بهتر کردن کارمون استفاده کنیم. مثلا اگه کسب و کاری داریم میتونیم دلیل کم بودن فروشمون رو شناسایی کنیم و رفعش کنیم.

فرصت رو با حرف O نشون میدیم که از کلمه OPPORTUNITIES برداشته شده که میشه در این قسمت به فرصت هایی که در کمینمون نشستن فکر کنیم و اونارو کشف کنیم و ازشون استفاده کنیم تا چند قدم جلوتر بیافتیم. درضمن فرصت همون حالت سازنده عوامل بیرونی هستش که شیرین ترین بخش تو این ماتریس هستش.

تهدید هم که آخرین بخش این ماتریس هستش و با T که از کلمه THREATS برگرفته شده نشون میدیم، متاسفانه تهدید تلخ ترین قسمت این ماتریس هستش که مارو وادار به کشف موانعی میکنه که سر راه ما هستن و نمیزارن رشد کنیم. اصلا تهدید ممکنه هر چیزی باشه از پول پرداخت قبض مونده گرفته تا تحریم و انقلاب تکنولوژی و…

 

با هم یه بررسی داشته باشیم از سوالاتی که اگه از خودمون بپرسیم شاید به جواب های باحال و خوبی برسیم و خروجی سواتمون یه چیز خفن و مشکل گشا باشه؛ بریم برای بررسی اولین مورد و چند سوال پیشنهادی. راستی اطلاعات هر کسب و کار یا هر شخصی متفاوته ولی ما اینجا بیشتر تمرکزمون رو میزاریم روی شرکت ها تا کمکشون کنیم بهره وری کارشون یا فروششون رو افزایش بدن.

  • شرکت شما چه مزایایی دارد؟
  • چه منابع منحصر به فردی در اختیار دارید که دیگران ندارند؟
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد شرکت شما چیست؟
  • شرکت شما چه درک مثبتی از مصرف کننده دارد؟
  • به چه منابع کم هزینه ای دسترسی دارید که دیگران به آن دسترسی ندارند؟

این سوالات رو جواب بدین و تو نقاط قوت خودتون بنویسیدش

  • شرکت شما چه کاری خوب انجام نمی دهد؟
  • مصرف کنندگان چه ضعف هایی را در شرکت شما می بینند؟
  • چه عواملی باعث ضعف تصویر برند می شود؟

این سوالات رو جواب بدین و تو نقاط ضعف خودتون بنویسیدش

  • چه فرصت های خوبی در بازار وجود دارد؟
  • برخی از روندهایی که شرکت شما می تواند از آنها استفاده کند چیست؟
  • آیا در فناوری یا بازارها تغییراتی ایجاد شده است که شرکت شما بتواند از آنها استفاده کند؟
  • آیا تغییراتی در سبک زندگی ، الگوهای اجتماعی و غیره وجود دارد که شرکت شما بتواند از آنها استفاده کند؟

این سوالات رو جواب بدین و تو بخش فرصت های خودتون بنویسیدش

  • شرکت شما با چه موانعی روبرو است؟
  • رقبای شما چه عملکردی بهتر از شما دارند؟
  • آیا تغییر فناوری موقعیت شرکت شما را تهدید می کند؟
  • نقاط ضعف شما چه تهدیداتی را در معرض خطر قرار می دهد؟
  • آیا تغییر در سبک زندگی ، الگوهای اجتماعی و غیره خطری برای شرکت شما محسوب می شود؟

این سوالات رو جواب بدین و تو تهدیدهای خودتون بنویسیدش

به عنوان مثال:

تحلیل SWOT برای شرکت مک دونالد می تواند به صورت زیر ساخته شود:

نقاط ضعف:

  • گردش مالی بالای کارمندان
  • تبلیغات منفی (تصور مردم به عنوان یک انتخاب غذایی ناسالم)
  • عدم تنوع زیاد در محصولات فصلی
  • ناسازگاری کیفیت به دلیل عملیات حق امتیاز
  • عدم فروش غذا های سالم برای مصرف کنندگان

تهدیدها:

  • مشتریانی که بیشتر مراقب سلامتی هستند
  • تهدید رقبا در کشورهای مختلف
  • تهدید به رکود اقتصادی
  • تغییر اجتماعی به یک وعده غذایی متعادل تر

نقاط قوت:

  • ارائه خدمات به مشتریان بیشتر از سایر رقبا در سراسر جهان
  • مقیاس اقتصادی قابل توجه
  • دسترسی گسترده مخاطبان
  • شناخته شده ترین مارک در صنعت فست فود
  • قیمت رقابتی

فرصتها:

  • پاسخگویی به تغییرات اجتماعی در گزینه های سالم تر
  • گسترش تجارت به بخشهای جدید جهان
  • گزینه های بدون آلرژن و غذای بدون گلوتن
  • مسئولیت اجتماعی شرکت

به عنوان مثال:

تحلیل SWOT برای شرکت مایکروسافت می تواند به صورت زیر ساخته شود:

نقاط ضعف:

  • حمله چنین باره هکر ها به امنیت سایبری سیستم
  • فاقد نوآوری
  • عدم فعالیت در بخش مرورگر اینترنت
  • سرمایه گذاری های بی سود

تهدیدها:

  • عدم تعادل در نیروی کار استخدام شده
  • رقابت تهاجمی با گوگل و اپل
  • پیشتازی پروژه های متن باز
  • تاثیر چشمگیر جرایم اینترنتی بر سیستم امنیتی مایکروسافت

نقاط قوت:

  • بزرگترین شرکت جهان با سهم بازار غالب
  • دسترسی گسترده به بازار
  • رشد مداوم
  • شهرت برند

فرصتها:

  • رشد مشاغل ابری
  • نوآوری و هوش مصنوعی
  • صنعت تلفن های هوشمند
  • افزایش فروش با کاهش هزینه